Tweede week en stage op de Sint-Petrusschool - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Weda - WaarBenJij.nu Tweede week en stage op de Sint-Petrusschool - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Weda - WaarBenJij.nu

Tweede week en stage op de Sint-Petrusschool

Blijf op de hoogte en volg Mark

17 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

De tweede week zit er al een tijdje op en ondertussen zitten we alweer op de helft van de derde week hier in Suriname. De tijd vliegt en daarom weer genoeg te vertellen.

De stage is begonnen en ik zit alweer in mijn tweede stageweek. Ik heb een super leuke klas en ik heb een top stagebegeleidster genaamd Denna. Het is erg gezellig in de klas en mijn lessen gaan ook erg goed. Dus dat is allemaal positief :)
Het onderwijs is hier wel erg anders dan in Nederland, de kinderen zijn wat directer en nemen geen blad voor de mond. Ook zijn er geen dichte muren in de school, maar in de vorm van muren met gaten erin. Dit zodat het lokaal lekker door kan waaien. Ook dragen de kinderen allemaal een uniform. Ik zal ook in een leerkrachtenuniform gaan rondlopen. Dit vind ik alleen maar een goed teken, want zo hoor ik er helemaal bij!
Daarnaast valt het natuurlijk op dat er geen mooie digiborden zijn in de klas en dat er veel minder materialen zijn dan in Nederland. Ik vind het mooi om dit te ervaren en te reilen en zeilen met de materialen en spullen die er wel zijn.

Verder natuurlijk ook andere dingen gedaan naast stage. Zo zijn we twee keer naar een concert geweest van Typhoon en zijn band. De tweede keer zelfs als gasten op de gastenlijst, doordat we een aantal keer met Typhoon en zijn broer hebben staan praten. Dit hadden we even goed voor elkaar :) Ook zijn we een dag op de pabo hier in Paramaribo geweest. Dit was erg interessant, we bespraken de overeenkomsten, maar vooral de verschillen tussen het Surinaamse en Nederlandse onderwijs. De Surinaamse studenten waren erg enthousiast over het Nederlandse onderwijs, daarom gaan Moniek, Geanne en ik binnenkort een college/workshop geven op de pabo hier over coöperatief leren en actief lesgeven aan een groep derdejaars studenten en docenten.
Daarnaast een bezoek gebracht aan Fort Zeelandia, samen met een gids rondgelopen. We hebben erg veel geleerd over de geschiedenis van Paramaribo en het fort. Erg leuk!

Aankomend weekend ga ik voor 4 dagen diep de jungle in voor een trip naar de grootste waterval van Suriname: Blanche Marie. Daarnaast gaan we Apoera bezoeken een dorpje daar vlakbij. Het is 8/9 uur reizen voordat we aankomen! Ik ben erg benieuwd en het gaat vast wat mooie foto's opleveren. Ik laat het jullie weten.

Groetjes Mark

  • 13 April 2015 - 14:51

    Inge Weijs:

    Hoi Mark,

    Ook jij bent echt aan het genieten lees ik!
    Leuk!

    Ik wens je nog veel succes op stage en tot gauw!
    Groetjes Inge Weijs
    Rayondocent KPZ

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Maart 2015

Tweede week en stage op de Sint-Petrusschool

08 Maart 2015

De eerste week Paramaribo

25 Februari 2015

Aftellen!
Mark

Actief sinds 25 Feb. 2015
Verslag gelezen: 1242
Totaal aantal bezoekers 2459

Voorgaande reizen:

25 Februari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: